سفارش تبلیغ
صبا ویژن

Amin

این وبلاگ برای انواع مطالب ساخته شده از دوستان عزیز خواهشمندم که صبور باشید و مارو با معرفی وبلاگمون به دیگران یاری کنید🌹...

#هنر #anfd #fd #an کامپیوتر شناسی1

    نظر

 

«بسم الله الرحمن الرحیم»

امروز میخوایم در مورد موضوعی بحث کنیم که هر وقت اسمش میاد ما یاد دو شئ میفتیم و خیلیم در موردش جای بحث داریم.

این موضوع اسمش مهندسی کامپیوتر یا تکنولوژی کامپیوتری هست.

هر چند که مهندسی پر وسعتی هست ولی ما در این وبلاگ فعلا سخت افزار اون رو مورد بررسی قرار میدیم و پس از اون کمی به نرم افزار میپردازیم و برای آشنایی اولیه قطعات رو معرفی میکنیم.

خوب کامپیوتر و لپ تاب دو سخت افزار تقریبا مشابه هستند که با کمی تفاوت و خلاصه سازی تونستن لپ تاب رو کوچکتر کنند.

حالا اول به خود کیس مراجعه میکنیم.(کیس یا کازه که اصطلاح فرهنگستان ادبیات فارسی هستش).

کیس فریمی هستش که ما اون رو میبینیم و قبلا در ایران به رنگ های نقره ای و سفید و خاکستری بود اما حالا با رنگ های مختلف و اکثرا سیاه و در اطراف طراحی شده با رنگ های مختلف دیده دیده میشه.

درون این کیس وسائلی هستش که باهاش میتونیم سیستم رو راه اندازی کنیم.

خوب قطعه اول که از همه مهمتره و باعث میشه ما بتونیم برق رو به کامپیوتر برسونیم و شروع به حرکت کنیم اگر بقیه قطعات کامل باشه.توان خروجی این قطعه از 150وات شروع میشه و تا 1000 وات برای بعضی از سیستم های مخصوص بازی هم هست یعنی چیزی در حدود 1.5 اسب بخار توان داره!!!اسم این قطعه پاور هست(power)حالا دیگه بستگی به پولی داره که میدین...

پاور لپ تاب ها همون باتریشون هست در اصل که فن نمیخواد.

قطعه بعدی مادربرد هست(motherboard) که بازهم اگر نباشه چه توی لپ تاب یا کیس ما نمیتونیم سیستم رو بالا بیاریم.

این مادر برد ها از اول که اومدن تقریبا نسل بندی داشتن که با اصطلاح مخفف DDRمعرفی میشن.آخرین نسل که فعلا در دسترس عموم هست نسل چهار از این مادربرد هاست.(DDR4) چون فعلا در ایران رواج پیدا نکرده کمی گرون قیمت هست.

مادر برد ها قسمت های مختلفی دارن که همه مهم اند.یکی از مهم ترین ها اسلات های رم هستش(Ram Slat) این اسلات ها از رم که حکم حافظه کوتاه مدت رو ایفا میکنه پشتیبانی میکنه و هر اسلات حجم محدودی پشتیبانی میکنه.

بعد از اون محفظه سی پی یو بعدش چیپ های مختلف نصب بر روی مادربورد و قسمت هایی دیگه برای کارت صدا و... و یک یا دو قسمت برای کارت گرفیک و چهار قسمت برای وصل کردن هارد ها به مادر بورد و وصل کردن دی وی دی رایتر به مادربورد که اسمشون ساتا اسلات هست.

رم(RAM)یا رام که اشاره شد بهش قطعه سومی هست که مهمه و بهش اشاره شد ما اگر رم رو نداشته باشیم کامپیوتر سردرگم میشه و نمیدونه از کجا شروع کنه و بالا نمیاد یا اصطلاحا بوت نمیشه. حکم یک چیزی رو داره که یادش بمونه فلان فایل رو سیو کردیم یا نه.

مادر بورد ها دارای دو یا چهار اسلات برای رم ها هستند.

رم ها از اول که اومدن یعنی نسل یک 128 مگابایتی بودن اما به تازگی تا 64 گیگابایت هم ساختن که برای نسل سه و چهار ماردبورد بوده.

حالا سی پی یو(CPU) که نقش خنک کننده مادربورد رو داره و با اون میتونیم کارها رو با سرعتی کمی بیشتر انجام بدیم یک جورایی کار رم رو هم ساده میکنه.

این سی پی یو ها نسل های مختلف دارن که دو نوع اند و فعلا 8 نسل در دسترسه یک نوع سی پی یو های مدل I و دیگری مدل Pentium  که مدل اول چند هسته ای هست و مدل دوم تک هسته و قدرتمند که بیشتر در کامپیوتر استفاده میشه.

بعد از اون کارت گرافیک هست که بیشتر برای کارهای سنگین مهم هستند و بهش GPU  میگن که کاملا مهم هست.

این کارت گرافیک ها 6 نسل فعلا دارن که 4 نسلش در ایران در دسترسه...

بعد از اون هارد دیسک و دی وی دی رایتر هستند که نقش های خوب و مهمی دارند تقریبا.(Hard Disc  , DVD righter)

خوب برگردیم سمت CPU  پنتیوم ها دو هسته ای اند و سلرون ها(Celeron) تک هسته اند و فرکانس هایی دارند که از یک مگاهرتز (MHz) شروع میشه و تا 4 یا 5 مگاهرتز هم میره نسل پنتیوم ها و سلرون ها با حرف G و اعداد مختلف از 250 به بالا نام گذاری میشه که مثالش رو در آخر این مطلب میزارم.

نسل I هم معمولا سی پی یو های چهار هسته هستند که تقریبا بهترند اما با نسل پنتیوم خیلی بهتر میشه کار کرد. معمولا این نسل رو در لپ تاپ اضافه میکنند چون کوچکتر هست و جای کمتری اشغال میکنه.

GPU ها هم در لپ تاب ها همیشه دوتا هستند چون لازمه کار اولیه اونها هم نیاز به درایور داره و...

اولین کارت گرافیک لپ تاب از نوع Intel  هست و نوع بعدی از هر شرکتی میتونه باشه ولی در حالت معمول یا NVIDIA  هستند یا AMD  که ممکنه در بعضی لپ تاب ها هردو یک مدل باشند یعنی همه از یکی از 3 کمپانی نام برده شده باشن یا...

دی وی دی رایترها همیشه فقط سی دی و نهایتا دی وی دی رو پشتیبانی میکردند اما الان تقریبا تمام فرمت های دیسکی رو پشتیبانی میکنند و شرکت ASUS در این زمینه خوب عمل کرده

هارد های قدیم 128 گیگابایت یا نهایتا 256 گیگابایت(Gigabyte) بودند اما به دلیل پیشرفت تکنولوژی و پیشرفت کیفیت فیلم و عکس ها و حتی بازی ها و برنامه های گرافیکی و خروجی هاشون حالا کمترین اون 360 گیگابایت و بالاترین حجم در دسترس اون هم چیزی در حدود 64 ترابایت هستش(Terabyte) که این یعنی تمام فیلم هایی که نگاه میکنند با کیفیت 4K هست و بازی های کاملا گرافیکی و سنگین استفاده میکنن که لازمه فضای ذخیره زیادی هست به عنوان مثال 115 گیگابایت فضا برای نصب بازی لازمه و با برنامه های گرافیکی که کار میکنن با بالاترین کیفیت خروجی هارو ذخیره میکنند و عکس هاشونم فول اچ دی هست(Full HD)

خوب این سخت افزار هایی که نیازه بشناسید میریم سراغ نرم افزار های عمومی و مورد نیاز همه سیستم ها...

اولین نرم افزار مهم ویندوز هست که باید باشه وگرنه ما اصلا سیستم عاملی نداریم که بتونیم باهاش کار کنیم. ویندوز های موجود الان عبارتند ازXP , 7 , 8 , 8.1 , 10: که همگی خوب هستند اما فعلا ویندوز های 7 و 10 حرف اول رو میزنن.

دومین نرم افزار پس از نصب ویندوز که مهم هست تا چیپ هایی مهم مثل صدا و یو اس بی و... وحتی سی پی یو و کارت گرافیک رو بشناسن اسمش درایور هست که شرکتی با همین نام نرم افزاری برای نصب این درایورها میده با نام : Driver pack solution که آفلاین اون و نسخه کاملش حجمی در حدود 20 گیگابایت داره!!!

پس از اون نرم افزارهایی ساده نیاز دارین که بتونین باهاش متن ها رو باز کنین و یا متن بنویسین و فیلم باز کنین و...

اگر سیستم خودتون رو به کامپیوتر فروشی ها و خدمات کامپیوتری ها بدید این نرم افزارها رو براتون نصب میکنن و اگر ندادید در اینترنت یک سرچ که بکنید همه چیز مشخص میشه...

حالا یک مثال از مادربورد خودم براتون میزنم تا بدونید که چجوریه و تا چقدر ظرفیت پشتیبانی داره:

Motherboard: Elite system group DDR3...

RAM: DDR 3   , 2 slat each 8GB

CPU: Intel core I7 8400 or Pentium G6040 6GHz

GPU   : NVIDIA 8800 GTX or AMD 16800 Full HD

Sound card : Realtek High Definition Audio

امیدوارم مطلب براتون خوب و مطلوب بوده باشه این مطلب فعلا به طور تخصصی ادامه داره....                                                                                                  

ANFD